طراحی شهرک ویلایی با جدیدترین استانداردها

طراحی شهرک ویلایی از طریق توجه به جوانب مختلف از جمله طبیعت، زیبایی، موقعیت جغرافیایی شهرک و نیازهای ساکنان، به ایجاد یک محیط زندگی شگفت‌انگیز و متناسب با تفریح و آرامش مردم می‌انجامد. طراحی معماری شهرک ویلایی باید با محیط اطراف سازگاری داشته باشد و بتواند جذابیت و زیبایی را به ویلاها و ساختمان‌های دیگر اضافه کند. استفاده از عناصر طبیعی مانند سنگ، چوب و … برای ساختمان‌ها و فضاهای عمومی می‌تواند شهرکی منحصر به فرد ایجاد کند.

برای آن که بتوانی طراحی شهرک ویلایی را از صفر تا 100 به شکلی خاص و جذاب پیش برده و تمامی بخش های چنین پروژه ای با موفقیت کامل همراه شود؛ لازم است که ایده پردازی اولیه و مهندسی محوطه سازی و طراحی ویلا همگی در کنار یکدیگر به کار گرفته شود.

طراحی و ساخت شهرک های ویلایی، پروژه هایی بسیار پول ساز بوده و سازنده شهرک های ویلایی، می تواند با به کار گرفتن طرح های خاص و منحصر به فرد، بهترین بهره برداری به لحاظ فروش واحدهای ویلایی یا قرار دادن آن ها در فرایند اجاره ویلا را داشته باشد.

طراحی شهرک ویلایی عکس قبل طراحی شهرک ویلایی عکس بعد

استانداردهای طراحی شهرک ویلایی

همان طور که می دانید در یک ویلای خصوصی، مجاورت ساختمانی با هیچ ساختمان و عمارت دیگری وجود نداشته و محوطه حیاط ویلا، بین ساختمان ها فاصله می اندازد. در شهرک های ویلایی نیز به همین شکل با ساختارهای جداگانه ویلاها روبرو هستیم، با این تفاوت که در چنین فضایی، محوطه های مشترک میان ویلاهای مختلف وجود داشته و این باعث می شود که این ویلاها با هم در برخی مسائل نیاز به رعایت قوانین مشترک باشند.

در حقیقت اگر چه ویلاهای موجود در طراحی شهرک ویلایی، ارتباطی با هم ندارند، اما افراد و خانواده هایی که در این شهرک ها زندگی می کنند، باید حتما تمام قوانین را رعایت کرده و نسبت به حقوق دیگر ساکنین ویلاهای شهرکی، رعایت احترام کامل را داشته باشند.

خدمات طراحی شهرک ویلایی به شما فرصتی منحصربه‌فرد برای ساختن خانه‌ای رویایی در محیطی آرام و زیبا می‌دهد. با ساخت ویلا شهرکی در شمال و یا هر شهر دیگری می توانید سرمایه گذاری هوشمندانه ای انجام دهید.

خدمات طراحی شهرک ویلایی تهران گاردن

محوطه سازی شهرک ویلایی

یکی از نخستین اصولی که باید برای طراحی شهرک ویلایی در نظر گرفت، محوطه سازی اولیه صحیح است. این محوطه سازی در پی اندازه گیری کامل مساحت زمین موجود شکل خواهد گرفت. در واقع باید ببنیم که در این فضا قرار است چه تعداد عمارت ویلایی ساخته شده و به همان تناسب برای طراحی و ساخت تک تک ویلاها، یک  محوطه سازی کلی صورت بگیرد. در نظر داشته باشید که با همین تناسب مشخص خواهد شد که هر یک از ویلاها، باید چه اندازه باغچه یا حیاط مجزا داشته باشند.

در حقیقت لازم است که در نهایت محوطه کلی شهرک ویلایی به اندازه کافی مشاعات و فضای مشترک داشته و در کنار آن نیز هر یک از بلوک های ویلایی، بخشی را به عنوان باغچه یا فضای اختصاصی خود داشته و بتوانند از آن بهره برداری کنند.

یکی از اشتباهاتی که در پروژه های طراحی و ساخت شهرک های ویلایی معمولا کارفرما یا سازنده مرتکب می شود، به کار گیری الگوهای تکراری شهرک سازی بوده که باعث می شود یکنواختی و کسالت از نگاه کردن به طرح کلی شهرک سازی برداشت شود. این در حالی است که محوطه باز و گسترده شهرک ها، بهترین فرصت برای آن است که بهره برداری قابل توجهی از یک ساخت و ساز حرفه ای با سبک های یکسان یا متفاوت داشته باشیم.

به این معنا که شما می توانید در یک شهرک سازی حرفه ای، تمام واحدهای ویلایی آن را به شکل سنتی یا مدرن ساخته یا در یک طیف متمایز، برخی از واحدهای ویلایی را سنتی ساخته و برخی دیگر را دیگر را مدرن سازی کنید. با این حساب لازم است که پیش از هر اقدامی ابتدا سبک های مورد نظر خود برای ساخت ویلا موجود در شهرک ویلایی را تعیین کنید.

تعیین سبک معماری در طراحی شهرک ویلایی

برای آن که بهترین بهره برداری از یک شهرک ویلایی را داشته باشید، باید مخاطبان خود را از پیش شناسایی کنید. آیا شما برای جامعه افراد علاقه مند به ساختمان های لوکس ویلا سازی می کنید یا این ویلاها قرار است که مخاطبانی از سوی جامعه علاقه مند به سبک های سنتی داشته باشد؟

با مخاطب شناسی صحیح، گام اول در انتخاب سبک طراحی شهرک ویلایی را برداشته اید و در گام های بعدی می توانید طراحی واقعی را با تخصیص فضای موجود به واحدهای ویلایی و فضای سبز محوطه، بردارید. لازم است که خلاصه ای از آن چه می خواهید را به طراح یا تیم طراحی ارائه دهید. اشتباهی که بسیاری از مشتریان می کنند، ارائه اطلاعات کم و عدم آگاه سازی طراحان با چیزی است که به راستی می خواهند. به این ترتیب ممکن است طرح نهایی با رویایی که در ذهن ساخته اید، فرسنگ ها فاصله داشته باشد.

نکات جانبی، اما بسیار مهم در طراحی شهرک ویلایی

زمانی که نظرات اولیه خود را برای طراحی این شهرک به طراح ارائه می کنید، در نظر داشته باشید که حتما نکات جانبی را نیز در نظر بگیرید. به طور نمونه؛ آیا بهره وری انرژی در ساخت واحدهای ویلایی برای شما از اولویت برخوردار است؟

طراحی مشابه یا مشترک عمارت های ویلایی

بسته به این که کارفرما چه نظری در این باره داشته باشد، ممکن است که تمامی عمارت های ویلایی، دارای ساختار مشابه بوده یا کاملا متمایز باشند. اگر چه روح طراحی شهرک ویلایی، به شکلی است که می خواهیم تمام عمارت های ویلایی، مشابه هم باشند؛ اما برخی مواقع کارفرما مایل است که عمارت های ویلایی، با هم متمایز بوده و هر یک با توجه به یک ساختار و فرم متفاوت، ساخته شوند.

متمایز ساختن بناهای ویلایی باعث می شود که ساختار کلی شهرک از یکپارچگی خارج شده و این شاید در برخی موارد آن قدرها در زیبایی بصری لازم موثر نباشد. اما از طرفی سلیقه های متفاوت مالکان واحدهای ویلایی، گاهی این الزام را به وجود می آورد.

در یک تجربه کلی معمولا زمانی که یک شهرک ویلایی بدون داشتن مالک های مجزا، از پیش ساخته می شود، بیشتر واحدها شبیه به هم بوده و تنها دکوراسیون داخلی آن ها متمایز است؛ این در حالی است که اکثر مواقع وقتی که مالک ها مشخص هستند، سلیقه متفاوت آن ها، باعث ساخت متمایز بناهای ویلایی خواهد شد.

تاسیسات در طراحی شهرک ویلایی

در یک شهرک ویلایی، از تاسیسات به صورت کاملا متمرکز و مشترک استفاده می شود و در صورتی که مشکلی برای بخشی از این تاسیسات به وجود بیاید؛ به طور کلی تاسیسات مورد بازبینی قرار گرفته و باید برای برطرف کردن مشکلات تاسیسات مربوط به ویلاها، مشکل اصلی در تاسیسات متمرکز برطرف شود.

هزینه طراحی شهرک ویلایی چقدر است؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، ابتدا باید به یک اصل کلی که هزینه و قیمت طراحی ویلاها و به طور کلی محوطه های ساختمانی و عمارتی، بستگی مستقیم با مساحت زمین و تعداد طبقات دارد، بپردازیم. اما در این مورد به خصوص، یعنی طراحی شهرک های ویلایی، مساله تا حدودی متفاوت بوده و بسته به نوع شهرک سازی نیز قیمت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این روی پس از ارائه طرح اولیه، می توانید یک براورد نسبی در خصوص هزینه طراحی شهرک ویلایی داشته و در تناسب با آن برنامه ریزی های بعدی را انجام دهید.

چه مقدار بودجه برای ساخت این شهرک در نظر گرفته اید؟

توجه داشته باشید که میزان بودجه ی شما تعیین کننده مسائل بسیار زیادی خواهد بود. حتی در همان سبک طراحی نیز لازم است که حتما پیش از هر اقدامی میزان بودجه ای که برای ساخت شهرک در نظر گرفته اید، مشخص شده باشد. به جز این، احتمال آن وجود خواهد داشت که طراحی به سمت و سویی پیش برود که خارج از محدوده بودجه تعریف شده بوده و نتوان با بودجه موجود، مراحل ساخت و ساز آن را تکمیل کرد.

تدوین جدول برنامه زمانی

لازم خواهد بود که یک جدول برنامه زمانی برای ساخت شهرک ویلایی، تعیین شود. پس از آن همه چیز مطابق این برنامه ریزی پیش خواهد رفت. در یک تیم طراحی و ساخت، تدوین جدول برنامه زمانی به وسیله مدیر پروژه انجام خواهد شد. این کمک می کند تا مراحل ساخت و ساز ویلاها، به شکل موازی پیش رفته و بتوان در نهایت تمام واحدهای ویلایی را در یک زمان مشخص، تحویل گرفت.

چرا ویلاهای شهرکی محبوب هستند؟ مزایا و معایب

مزایای ویلاهای شهرکی بسیار متنوع و جذاب هستند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می ‌کنیم:

  • آرامش و آزادی:

ویلاهای شهرکی معمولاً در مناطقی با طبیعت زیبا و دسترسی به فضاهای سبز و آرام قرار دارند. این فضاها به ساکنان ویلا امکان می ‌دهند از آرامش و آزادی بیشتری در کمال امنیت لذت ببرند.

  • خصوصیت و حریم شخصی:

ویلاهای شهرکی معمولاً بر روی زمین ‌های بزرگ ساخته می‌ شوند و دارای حیاط و فضای خصوصی هستند. این امر به ساکنان امکان می ‌دهد تا از حریم شخصی بیشتری برخوردار باشند و در فضایی مستقل از سایر ساکنان شهرک زندگی کنند.

  • امکانات و خدمات:

شهرک ‌های ویلایی معمولاً امکانات و خدمات متنوعی را برای ساکنان فراهم می‌ کنند. این امکانات شامل باشگاه، استخر، فضاهای تفریحی، رستوران‌ ها، فروشگاه ‌ها و مراکز خرید می ‌شوند. به این ترتیب ساکنان ویلاهای شهرکی نیازهای خود را بدون نیاز به تردد برای دستیابی به این امکانات برآورده می‌ کنند.

  • امنیت:

شهرک‌ های ویلایی معمولاً دارای سیستم‌ های امنیتی حرفه ‌ای هستند. این سیستم‌ ها شامل نظارت ۲۴ ساعته، دوربین ‌های مداربسته و سیستم‌ های اعلام حریق و سرقت می ‌شوند. این امر به ساکنان اطمینان و امنیت بیشتری در زندگی روزمره خود می‌ دهد.

برای طراحی شهرک ویلایی نیاز به مشاوره دارید؟

 

021-72926

0912-4020109

مشاوره رایگان طراحی شهرک ویلایی

ایده های طراحی اقامتگاه بوم گردی:

کلام آخر

شما چه رویایی از ساخت یک شهرک ویلایی در ذهن دارید و در صورتی که تصمیم به ایجاد و پیشبرد چنین پروژه ای داشته باشید، چه طرحی را ترجیح می دهید؟ تجربیات و نظرات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید. همین طور توصیه می کنیم که این مطلب را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و نظر آن ها را نیز جویا شوید.

سوالات متداول

4.9/5 - (473 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره نیاز دارید؟ تماس بگیرید