طراحی فضای سبز حیاط کوچک

یکی از اهداف اصلی در طراحی فضای سبز برای حیاط های کوچک، بهره بردن از بیشترین فضای موجود می باشد که لازمه آن خلاقیت، رعایت اصول و استانداردهای لازم و ایده های کاربردی است. از جمله این اصول می توان به ایجاد تعادل، ادغام فضاهای مختلف با حیاط خلوت و استفاده از اشکال هندسی اشاره کرد. اگر مایلید تا راجع به طراحی فضای سبز برای حیاط های کوچک و اصول انجام آن اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

بنر طراحی فضای سبز حیاط کوچک

اصول طراحی فضای سبز برای حیاط کوچک

اصول طراحی فضای سبز برای حیاط کوچک شامل موارد زیر است:

1.  ایجاد تعادل

یکی از ایده های مهم برای طراحی فضای سبز حیاط های کوچک ایجاد تعادل است. استفاده از متریال ها و المان های موجود و هماهنگی آن ها با فضای چمن کاری حیاط نمونه ای از ایجاد حالت تعادل بین تمامی اجزای می باشد. به طور مثال با ایجاد مسیرهای رفت و آمد پوشیده از سنگ و یا استفاده از درختچه ها و کفپوش های چوبی که کاملا فضای چمن کاری شده را در بر می گیرند، می توان علاوه بر زیبایی این قسمت نیاز به نگهداری از دیگر فضاهای آن را به حداقل ممکن رسانید.

2. ادغام فضاهای مختلف با حیاط خلوت

یکی دیگر از اصول کاربردی در طراحی فضای سبز برای حیاط های کوچک ادغام فضاهای مختلف با حیاط خلوت است. بدین معنی که از فضای موجود حیاط کوچک خود می توانید برای چندین کار استفاده نمایید. مثلا با قرار دادن میز و صندلی بر روی قسمت چمن کاری شده برای غذا خوردن و از طرف دیگر قرار دادن گل ها و گیاهان متنوع در اطراف این فضا که نشان دهنده سبک زندگی روزمره تان باشد احساس آرامش و سرسبزی و نیز تجربه لذت بخش سرو غذا را با ادغام این دو قسمت برای خود و افراد خانواده تان فراهم می آورید.

3. اشکال هندسی

استفاده از اشکال هندسی برای طراحی فضای سبز حیاط های کوچک باعث استفاده هر چه بیشتر از فضاهای موجود می گردد و از سویی دیگر قسمت های چمن کاری شده کوچک تر هماهنگی بیشتری را با این محیط ایجاد می نمایند.

4. طراحی فضای سبز برای حیاط کوچک

راهکارها و ایده های مختلف و متنوعی برای ایجاد و طراحی فضای سبز برای حیاط های کوچک وجود دارد. در ادامه به بررسی چند نمونه از این راهکارها می پردازیم پس با ما همراه باشید.

5. حیاط با دیوارهای سفید و رنگ روشن

استفاده از رنگ سفید و طیف رنگ های روشن برای دیوار های حیاط خلوت فضای موجود را بزرگتر و وسیع تر نشان می دهند. همچنین قرار دادن میز و صندلی و یا مبلمان هایی با رنگ هایی روشن علاوه بر هماهنگی با رنگ دیوارها محیط حیاط شما را زیبا و آرامش بخش می نماید.

6. قرار دادن سایه بان

قرار دادن آلاچیق و سایه بان در طراحی فضای سبز حیاط کوچک خانه تان علاوه بر ایجاد سایه باعث جریان هوای خنک و مطبوع و باز بودن فضا می شود.

7. روشن نمودن فضای حیاط خلوت

قرار دادن آتش دان و روشن نمودن آن به دلیل اشغال جای کمی در فضای سبز حیاط خلوت می تواند باعث ایجاد فضایی زیبا و رویایی و در عین حال لذت بخش در دورهمی های خانوادگی باشد.

8. استفاده از درختان

برای طراحی فضای سبز حیاط های کوچک می توانید از درختانی مانند افرا، بامبو، ماگنولیا، گیلاس و غیره استفاده کنید تا هم باعث سرسبزی و هوای تازه اطراف شما شوند و هم فضای کمتری را اشغال نمایند.

9. کاشت گیاه در حاشیه و اطراف حیاط خلوت

با کشیدن حصار می توانید در اطراف و حاشیه حیاط خلوت اقدام به کاشت گل ها و گیاهان و یا درختچه های مورد علاقه تان نمایید. این کار باعث می شود تا قسمت مرکزی و میانی حیاط خلوت خالی مانده و در نتیجه بزرگتر به نظر برسد.

10. مسیر موزاییکی

با ایجاد یک مسیر موزاییکی در طراحی فضای سبز حیاط کوچک خانه تان علاوه بر ایجاد محیطی زیبا و منحصر به فرد فضای رنگارنگی را هم برای حیاط خلوت خود فراهم می آورید.

11. ایجاد باغچه های عمودی

با بهره گیری از باکس های گل و یا گلدان هایی که به صورت عمودی بر روی دیوار و یا نرده ها قرار می گیرند. علاوه بر کاشت گل ها و گیاهان مورد علاقه تان و ایجاد محیطی سرسبز  می توانید از فضای مرکزی حیاط خلوت برای قرار دادن مبلمان و یا ایجاد زمین بازی برای فرزندان دلبندتان استفاده نمایید.

12. آشپزی کردن در فضای باز

امروزه آشپزی در فضای باز محبوبیت بسیار زیادی دارد. با قرار دادن یک باربیکیو، گریل و یا در صورت داشتن فضای کافی یک آشپزخانه با امکانات کامل همچون گاز و سینک و حتی میز ناهارخوری که برای سرو غذا باشد می توانید امکان یک آشپزی لذت بخش آن هم در فضای باز حیاط خلوت را فراهم آورید.

13. ساختن استخر کوچک

ساختن یک استخر کوچک و باریک در طراحی فضای سبز حیاط کوچک خانه تان علاوه بر ایجاد فضایی دلنشین باعث خنک شدن و جریان هوای مطبوع در اطراف شما می شود.

14. طراحی حیاط دایره ای شکل

با قرار دادن آتش دان و یا باربیکیو و چند عدد میز و صندلی در اطراف آن یک حیاط دایره ای شکل و یک مکان برای استراحت و دورهمی های صمیمی خانوادگی فراهم کنید.

15. استفاده از گیاهان گلدانی

اگر علاقه زیادی به گل ها و گیاهان دارید اما فضای کافی برای محوطه سازی و قرار دادن آن ها در حیاط کوچک خانه تان را ندارید، می توانید از گیاهان گلدانی استفاده کنید، به نحوی که آن ها را در گلدان کاشته و از سقف و یا دیوار آویزان کنید و یا در حاشیه خانه و راهرو و مسیرهای رفت و آمد در گوشه و کنار منزل تان قرار دهید. گل های پتوس، هویا و غیره از این نمونه گل ها می باشند.

محوطه سازی خشک برای حیاط خلوت

اگر در مناطقی سکونت دارید که باران زیادی نمی بارد برای طراحی فضای سبز می توانید از سنگ و بتن و چوب به جای چمن استفاده نمایید و برای ایجاد سرسبزی محیط اطراف تان هم از گیاهان گلدانی و یا گیاهانی استفاده کنید که نیاز به آبیاری کمتری داشته باشند.

ایجاد پاسیو در حیاط خلوت

برای ایجاد یک فضای سبز در محوطه کوچک حیاط خلوت که شرایط نگهداری از آن آسان باشد. ایجاد پاسیو که تمام فضای حیاط را در بر گیرد بهترین گزینه است که با توجه به ذوق و سلیقه شخصی تان می توانید اقدام به ساخت یک پاسیوی ساده با سنگ و آجر و یا حتی بتن نمایید و از المان های مورد علاقه تان در طراحی آن استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله راجع به روش های طراحی حیاط سبز در حیاط های کوچک صحبت کردیم. شما نیز اگر قصد طراحی حیاط ویلا خود را دارید، می توانید از مشاوره رایگان ما در بخش پشتیبانی لوکس سازهف بهره مند شوید.

فهرست
مشاوره نیاز دارید؟ تماس بگیرید